Bemutatkozás

Boros Mónika
középiskolai testnevelő tanár-gyógytestnevelő (TF, 1994), gyógytornász (SE, 2010)

A gyógytestnevelés fogalma:

„A gyógytestnevelés az a tudományág, amely a testnevelés módszereinek felhasználásával betegségek megelőzésére és gyógyítására alkalmas.” (Dr. Nemessuri Mihály sportorvos professzor)

A gyógytestnevelés azokkal a tanulókkal foglalkozik, akiknek egészségi állapotuk (vagy veleszületett, vagy szerzett betegségük miatt) károsodott, de állapotuk annyira nem súlyos, hogy a rendszeres iskolai oktatásukat akadályozná. Csak bizonyos betegségekkel foglalkozik 3-19 éves korig iskolai oktatás rendszeren belül.

A gyógytestnevelés részterületei:

1. Mozgásszervi elváltozások

  • helytelen testtartások (lapos hát, domború hát, nyerges hát, fokozott kypholordotikus hát)
  • gerincdeformitások (scoliózis, kifózis, lordózis és ezek kombinációi)
  • Scheuermann-féle csigolyabetegség
  • mellkasi elváltozások (tölcsérmell, tyúkmell)
  • deréktáji elváltozások: ágyéki, keresztcsonti panaszok, csigolyák közötti porckorongbetegség (discopatia)
  • felsővégtag elváltozásai (Sprengel deformitás)
  • habituális vállficam
  • alsó végtag elváltozásai: veleszületett csípőficam, Schlatter-Osgood-féle betegség, dongaláb (pes varus congenitus), X láb (genu valgum), O láb (genu recurvatum), lábboltozat süllyedés
  1. Belgyógyászati betegségek
  • szerzett billentyűhibák (szűkület, billentyűelégtelenség)
  • veleszületett szívbetegségek
  • légzéshibák, légzés elégtelenség
  • ifjúkori hipertónia
  • obesitas
  • asthma bronchiale
  • csökkentlátás
  • ideges eredetű szervi zavarok (vegetatív disztónia)

A gyógytestnevelés önálló tantárgy, amelyben betegségtípusok szerinti differenciált képességfejlesztés folyik meghatározott tanterv szerint.
Célja a mozgásszervi deformitásokkal és belgyógyászati problémákkal küszködő tanulók panaszainak csökkentése, az egészség helyreállítása, valamint a testi képességek fejlesztése és a sportolási igény kielégítése.
Az egész test motoros fejlesztése a cél.
Ezen célkitűzések nem valósíthatóak meg, ha a gyermek mozgásfejlődése egy korábbi szinten megrekedt.
Gyógytestnevelés során játékos keretbe ágyazottan mozgásfejlesztést is végzünk.Célunk a megfelelő mozgáskoordináció , a térbeli tájékozódó képesség , a finommotorika , a rugalmasság kialakítása.

A gyógytestnevelés szervezeti háttere:

A gyógytestnevelés mindig az iskolai keretek közt kap helyet, és pedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel.
Gyógytestnevelésre szakorvos javaslatára kerül a tanuló.