----Mire figyeljünk?----
A logopédiai terápiák az alábbi problémákra fókuszálnak:
- Diszfázia: A beszéd nyelvi rendszerének felépítése, beszédhangok kialakítása, javítása.
- Pöszeség: Beszédhangok kialakítása, javítása.
- Orrhangzós beszéd: Az orrhangzós színezet csökkentése, a hiányzó hangok kialakítása, illetve a hibásan képzettek javítása.
- Dadogás: A megakadások időtartamának, gyakoriságának csökkentése. Görcsoldás, laza izomműködés, helyes beszédlégzés kialakítása. Elsősorban csoportos formában történik, pszichológussal együttműködve.
- Hadarás-beszédtechnika: A beszédfigyelem, helyes beszédlégzés kialakítása, gondolati rendezés gyakorlása. Szintén csoportos formában történik, pszichológussal együttműködve.
- Diszlexia-prevenció: Az olvasási nehézség kialakulásnak megelőzése az olvasáshoz szükséges képességek fejlesztésével.
- Diszlexia: Az olvasási készség, a szövegértés valamint az olvasás tempójának, technikájának javítása.
- Grafomotoros fejlesztés: Az íráshoz szükséges alapfunkciók, a helyes ceruzafogás kialakítása, kézügyesség fejlesztése.
- Diszgráfia: Az íráskép rendezése, a helyesírás kialakítására, megszilárdítására irányuló terápia.
- Diszkalkulia prevenció: A matematika tanulásához szükséges alapkészségek fejlesztése.
- Diszkalkulia: A számfogalom kialakítása, megszilárdítása, alapműveletek elsajátítása, gyakorlása.
Már az iskoláskort megelőző időszakban előfordulnak olyan tünetek, amik jelezhetik a mozgásfejlesztés és/vagy a logopédiai fejlesztés szükségességét.
Az életkorában elvárható fejlettségi szinttől eltér, például:
- a kúszás-mászás rövid ideig tart vagy kimarad
- későn kezd el járni
- bizonytalanul, koordinálatlanul mozog, gyakran elesik
- lassan tanul meg lépcsőn járni, kerékpározni, cipőt fűzni, gombolni
- nehezen bánik az ollóval, evőeszközökkel
- testtudata kialakulatlan
- egyszerű mozgássort nem tud utánozni
- a ceruzát görcsösen vagy túl lazán fogja
- a rajz/írás nyomatéka erős vagy gyenge
- mindkét kezét egyformán használja
- nem szeret mesét hallgatni (nem tudja követni az eseményeket)
- nehezen vagy egyáltalán nem tanul meg mondókát, verset, dalt
- nem tudja megjegyezni a napok, évszakok sorrendjét
- új szavak tanulása hosszú ideig tart
- szavak utánmondása nehézséget jelent
- a szavakban szótagokat, hangokat felcserél, kihagy
- hasonló hangzású szót mond
- gyors vagy akadozó beszédtempóval beszél
- szókincse szegényes
- gyakran visszakérdez
- feltűnően figyeli a beszélő száját
- nem a kérdésre válaszol
- tartósan rekedt
- gyakran és tartósan hurutos
- nehezen fejezi ki magát szóban, nem vagy lassan jutnak eszébe szavak
- szavakat rosszul toldalékol
- nem alkalmazza az anyanyelvre jellemző mondatszerkesztést
- a fejlesztés ellenére sem javul a beszédhibája
- túl sokat beszél, de nem mond lényeges információt
- ritmusérzéke gyenge
- formákat rosszul egyeztet, másol; az azonosságot-különbséget nem érzékeli
- térben nehezen tájékozódik
- mintát nem követ pontosan
- túl élénk vagy visszahúzódó
Amennyiben a felsoroltak közül tartósan több is jellemzi a gyermeket, érdemes szakemberhez (óvodai, iskolai pszichológus, logopédus, nevelési tanácsadó) fordulni annak tisztázására, hogy valóban van-e probléma a gyermek fejlődésével, ill. melyek a további teendők.
Sokszor az iskoláskorban is szükség van a gyermek egyéni fejlettségi szintjéhez fokozottan alkalmazkodó oktatásra. A Palotás Gábor Logopédiai Általános Iskola ennek a feladatnak az ellátására hivatott.