Palotás Gábor

Általános Iskola

Get Adobe Flash player


----Mire figyeljünk?----


A logopédiai terápiák az alábbi problémákra fókuszálnak:

  • Diszfázia: A beszéd nyelvi rendszerének felépítése, beszédhangok kialakítása, javítása.
  • Pöszeség: Beszédhangok kialakítása, javítása.
  • Orrhangzós beszéd: Az orrhangzós színezet csökkentése, a hiányzó hangok kialakítása, illetve a hibásan képzettek javítása.
  • Dadogás: A megakadások időtartamának, gyakoriságának csökkentése. Görcsoldás, laza izomműködés, helyes beszédlégzés kialakítása. Elsősorban csoportos formában történik, pszichológussal együttműködve.
  • Hadarás-beszédtechnika: A beszédfigyelem, helyes beszédlégzés kialakítása, gondolati rendezés gyakorlása. Szintén csoportos formában történik, pszichológussal együttműködve.
  • Diszlexia-prevenció: Az olvasási nehézség kialakulásnak megelőzése az olvasáshoz szükséges képességek fejlesztésével.
  • Diszlexia: Az olvasási készség, a szövegértés valamint az olvasás tempójának, technikájának javítása.
  • Grafomotoros fejlesztés: Az íráshoz szükséges alapfunkciók, a helyes ceruzafogás kialakítása, kézügyesség fejlesztése.
  • Diszgráfia: Az íráskép rendezése, a helyesírás kialakítására, megszilárdítására irányuló terápia.
  • Diszkalkulia prevenció: A matematika tanulásához szükséges alapkészségek fejlesztése.
  • Diszkalkulia: A számfogalom kialakítása, megszilárdítása, alapműveletek elsajátítása, gyakorlása.


Már az iskoláskort megelőző időszakban előfordulnak olyan tünetek, amik jelezhetik a mozgásfejlesztés és/vagy a logopédiai fejlesztés szükségességét.

Az életkorában elvárható fejlettségi szinttől eltér, például:

  • a kúszás-mászás rövid ideig tart vagy kimarad
  • későn kezd el járni
  • bizonytalanul, koordinálatlanul mozog, gyakran elesik
  • lassan tanul meg lépcsőn járni, kerékpározni, cipőt fűzni, gombolni
  • nehezen bánik az ollóval, evőeszközökkel
  • testtudata kialakulatlan
  • egyszerű mozgássort nem tud utánozni
  • a ceruzát görcsösen vagy túl lazán fogja
  • a rajz/írás nyomatéka erős vagy gyenge
  • mindkét kezét egyformán használja
  • nem szeret mesét hallgatni (nem tudja követni az eseményeket)
  • nehezen vagy egyáltalán nem tanul meg mondókát, verset, dalt
  • nem tudja megjegyezni a napok, évszakok sorrendjét
  • új szavak tanulása hosszú ideig tart
  • szavak utánmondása nehézséget jelent
  • a szavakban szótagokat, hangokat felcserél, kihagy
  • hasonló hangzású szót mond
  • gyors vagy akadozó beszédtempóval beszél
  • szókincse szegényes
  • gyakran visszakérdez
  • feltűnően figyeli a beszélő száját
  • nem a kérdésre válaszol
  • tartósan rekedt
  • gyakran és tartósan hurutos
  • nehezen fejezi ki magát szóban, nem vagy lassan jutnak eszébe szavak
  • szavakat rosszul toldalékol
  • nem alkalmazza az anyanyelvre jellemző mondatszerkesztést
  • a fejlesztés ellenére sem javul a beszédhibája
  • túl sokat beszél, de nem mond lényeges információt
  • ritmusérzéke gyenge
  • formákat rosszul egyeztet, másol; az azonosságot-különbséget nem érzékeli
  • térben nehezen tájékozódik
  • mintát nem követ pontosan
  • túl élénk vagy visszahúzódó

Amennyiben a felsoroltak közül tartósan több is jellemzi a gyermeket, érdemes szakemberhez (óvodai, iskolai pszichológus, logopédus, nevelési tanácsadó) fordulni annak tisztázására, hogy valóban van-e probléma a gyermek fejlődésével, ill. melyek a további teendők.

Sokszor az iskoláskorban is szükség van a gyermek egyéni fejlettségi szintjéhez fokozottan alkalmazkodó oktatásra. A Palotás Gábor Logopédiai Általános Iskola ennek a feladatnak az ellátására hivatott.